Ασβεστώστε τους τοίχους
Ο
ασβέστης είναι ένα από τα παλαιότερα γνωστά υλικά, το ίδιο παλιό όσο
και η πέτρα. Χρησιμοποιήθηκε το 4000π.Χ. για την κατασκευή των πυραμίδων
της Αιγύπτου και το 1500π.Χ. για τα παλάτια της Κνωσού στην Κρήτη.
Πρόκειται
για ένα «θαυματουργό» υλικό με ποικίλες εφαρμογές στον καθαρισμό των
ρύπων, του πόσιμου νερού, στην απολύμανση των χώρων διαβίωσης, στη
βιομηχανία τροφίμων, στις ιχθυοκαλλιέργειες, κλπ.
Γιατί να προτιμήσετε τον ασβέστη σε σχέση με τα συμβατικά χρώματα τοίχου (ακρυλικά, υδροχρώματα κλπ.)
-
Ο
ασβέστης είναι ένα υλικό που παράγεται από ανθρακικά πετρώματα, όπως
ασβεστόλιθοι, δολομίτες και μάρμαρα, όταν αυτά θερμανθούν σε υψηλή
θερμοκρασία (950-1250 βαθμούς κελσίου). Κατά συνέπεια είναι ένα υλικό που παράγεται από τη φύση εδώ και εκατοντάδες χρόνια και επεξεργάζεται σε καμίνια.
-
Ο ασβέστης μπορεί να κάνει του τοίχους κατάλευκους, δίνοντας ένα λαμπερό και φωτεινό λευκό, πολύ ανώτερο από αυτό των πλαστικών χρωμάτων.
-
Το βάψιμο με ασβέστη ταιριάζει απόλυτα στα παραδοσιακά σπίτια είτε βρίσκονται σε ορεινή είτε σε νησιωτική περιοχή.
-
Ο ασβέστης προστατεύει το περιβάλλον και την υγεία σας, ενώ βελτιώνει τις συνθήκες διαβίωσης στους εσωτερικούς χώρους. Είναι
χαρακτηριστική η λαϊκή έκφραση, που έχει επιβιώσει ακόμα και στις
ημέρες μας «Θα σε ρίξω στον ασβέστη» ή «είσαι για τον ασβέστη» όπου
λεγόταν με σκωπτικό τρόπο σε άτομα αδύνατα και καχεκτικά, με την έννοια
ότι ο ασβέστης θα τους έκανε καλό και θα τους δυνάμωνε.
-
Ο ασβέστης είναι εξαιρετικά οικονομικότερος σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο προϊόν της χημικής βιομηχανίας χρωμάτων.
Τι πρέπει να γνωρίζετε:
-
Οι
τοίχοι δε θα πρέπει να έχουν ξαναβαφεί με πλαστικά χρώματα ή με
λαδομπογιά. Ο ασβέστης μπορεί να περαστεί απευθείας στο σοβά ή σε
πέτρινο τοίχο, χωρίς αστάρωμα.
-
Το ασβέστωμα γίνεται με βούρτσα (στρογγυλή ή ορθογώνια) και όχι με ρολό.
-
Ο
ασβέστης διαλύεται με νερό. Πάρτε ένα δοχείο (πλαστικό ή μεταλλικό) και
προσθέστε ασβέστη και νερό. Τοποθετήστε και ένα ξύλο, ώστε να
ανακατεύεται συχνά το διάλυμα. Μην ανησυχείτε για τις αναλογίες νερού
και ασβέστη. Ο ασβέστης είναι εύκολο υλικό και δεν χρειάζεται μεγάλη
ακρίβεια στις αναλογίες
.
Πώς να ασπρίσετε το σπίτι σας
Πρώτο χέρι:
Φτιάξτε ένα πολύ αραιό διάλυμα από ασβέστη και νερό και περάστε ένα
χέρι τους τοίχους. Προσοχή: Το διάλυμα πρέπει να είναι πολύ αραιό, ώστε να ποτίσει τους τοίχους. Κατά τη διάρκεια του χρωματισμού το αποτέλεσμα φαίνεται γκρι αλλά μην ανησυχείτε. Μόλις στεγνώσει θα αποκτήσει λευκό χρώμα.
Δεύτερο χέρι:
Το δεύτερο διάλυμα ασβέστη και νερού θα πρέπει να είναι πιο πηχτό (σαν
γάλα). Για να περάσετε το δεύτερο χέρι θα πρέπει να περιμένετε να
στεγνώσει το πρώτο. Όταν περνάτε τον ασβέστη στον τοίχο, το αποτέλεσμα
φαίνεται γκρι (ή λασπωμένο). Μην ανησυχείτε διότι ο ασβέστης γίνεται
λευκός, μόλις στεγνώσει.
Τρίτο χέρι (ή και τέταρτο χέρι):
Το τρίτο χέρι έχει την ίδια ακριβώς αναλογία νερού και ασβέστη με το
δεύτερο χέρι. Το μυστικό του τελευταίου χεριού είναι η προσθήκη αλατιού
(ή λαδιού) στο διάλυμα. Η προσθήκη αυτή γίνεται ώστε να μην φεύγει ο
ασβέστης από τον τοίχο κάθε φορά που τον αγγίζουμε. Έτσι λοιπόν
προσθέστε μια χούφτα χοντρό αλάτι στο δοχείο με το ασβεστόνερο και
περαστέ το τρίτο χέρι.
Tip:
Όταν θα χρειαστεί να ξανα-φρεσκάρετε το σπίτι σας με ασβέστη μην
ξεχάσετε να προσθέτετε στο διάλυμα και μια χούφτα χοντρό αλάτι, για να
σταθεροποιηθεί ο ασβέστης στον τοίχο και να μη σας λερώνει κάθε φορά που
τον αγγίζετε.
Tip: Στο τελευταίο χέρι, μπορείτε να προσθέσετε και λουλάκι (indigo) για να γίνει ακόμα πιο λευκός ο τοίχος.
Δοκιμάσαμε στην πράξη να ασβεστώσουμε μια κατοικία
Μία συνεργάτης του decobook.gr και αρχιτέκτων αποφάσισε να δοκιμάσει στην πράξη το ασβέστωμα μιας κατοικίας και μας ενημερώνει:
"Σε
ένα παλαιό κτίσμα (πρό του 1923) έγιναν νεότερες προσθήκες και
κτίστηκαν καινούργιοι τοίχοι. Προκειμένου, οι συγχρονες προσθήκες να
εναρμονίζονται με την υφιστάμενη κατασκευή, αποφάσισα να τους ασβεστώσω.
Έτσι, μετά τον σοβά πέρασα κατευθείαν ασβέστη, χωρίς μάλιστα να
προηγηθεί αστάρωμα. Το πρώτο χέρι του ασβέστη, το ρουφούσε, σχεδόν
ολοκληρωτικά ο τοίχος, οπότε το αποτέλεσμα ήταν αποκαρδιωτικό. Όταν όμως
στέγνωσε το πρώτο χέρι, είχε ήδη αρχίσει να φαίνεται ένα λευκότερο
αποτέλεσμα.
Όταν
οι εργάτες ξεκίνησαν να περνούν το δευτερο χέρι, πάλι το αποτέλεσμα δεν
ήταν ενθαρρυντικό και ανησυχούσα ότι είχα κάνει λάθος επιλογή και οτι
έπρεπε να είχα χρησιμοποιήσει πλαστικά χρώματα τοίχου. Πράγματι, όσο
περνούσαμε το δευτερο χέρι, ο υγρός ασβέστης φαίνονταν γκρί και
λασπωμένος. Όταν όμως στέγνωσε, το αποτέλεσμα ήταν λευκό. Στο τρίτο
χέρι, ήμουν πλέον αισιόδοξη, και πράγματι το αποτέλεσμα ήταν πολύ καλό.
Διάφοροι
τεχνίτες του τόπου, μου είπαν ένα μυστικό: να ρίξω στο τελευταίο χέρι,
μέσα στο μίγμα του ασβεστόνερου, λάδι. Με αυτόν τον τρόπο, το τελευταίο
χέρι θα ήταν σταθερό και δεν θα λέρωνε τα ρουχα όσων ακουμπουσαν πανω
στον τοίχο. Η ιδέα όμως της προσθηκης λαδιου, δε μου πολυάρεσε καθώς το
λαδι είναι αρκετά ακριβό για να το ρίχνω στον ασβέστη. Τελικά, ένας
νεαρός τεχνίτης μου είπε, ότι στο χωριό του στην Αλβανία, όπου
συνεχίζουν ακόμα και σήμερα να ασπρίζουν τα σπίτια τους, στο τελευταίο
χέρι ρίχνουν χοντρό αλάτι (και όχι λάδι). Έτσι, λοιπον δοκίμασα το αλάτι
και το αποτέλεσμα ήταν άψογο.
Αυτό
που με εντυπωσίασε περισσότερο είναι το χαμηλό κόστος του ασβέστη. Αν
χρησιμοποιούσα πλαστικά χρώματα το κόστος των υλικών θα έφτανε τα
100-150 ευρώ. Αντιθέτως, ένα σακί ασβέστη κοστίζει (αν θυμάμαι καλά) 4
ευρώ περίπου. Χρησιμοποίησα, περίπου 3 σακιά και με αυτά ασβεστώσαμε και
την αυλή, και την περίφραξη.
Ένα
αλλο εντυπωσιακο στοιχείο του ασβεστη είναι οτι δε δημιουργεί
'μπαλώματα'΄. Η ιδιοκτήτρια του σπιτιού, που είναι μια ηλικιωμένη κυρία
ήθελε να βοηθήσει στο άσπρισμα και έτσι άσπριζε καθημερινά μια μικρή
περιοχή. Παρόλο όμως, που άσπριζε μικρές-μικρές περιοχές και με
ακανόνιστες βουρτσιές, εντούτοις το τελικό αποτέλεσμα ήταν ομοιόμορφο"
Καταπληκτικο ιστολογιο,οτι και να πω ειναι λιγο...
ΑπάντησηΔιαγραφήΔιαβαζοντας ξαναγυρισα με τη φαντασια μου πισω στο χωριουδακι μου...
Ευχαριστώ πολύ. Νά είστε καλά πάντα. Τά Ελληνικά γραφικά χωριά έχουν όλα μιά παραδοσιακή ομορφιά καί μιά νοσταλγία τής παλιάς ανθρώπινης εποχής.
ΑπάντησηΔιαγραφή