Α | |||
1. | Παναγία Αγία Σιών (Αγιάσος) | Λέσβος | 15 Αυγούστου |
2. | Παναγία Αγία Υπακοή | Πάρος | 2 Φεβρουαρίου |
3. | Παναγία Ακαθή | Σχοινούσα | Κινητή εορτή |
4. | Παναγία Αλεξανδρινή | Βέροια | 15 Αυγούστου |
5. | Παναγία Αλεξιώτισσα | Πάτρα | 26 Δεκεμβρίου |
6. | Παναγία Αληθινή | Σύμη | 15 Αυγούστου |
7. | Παναγία Αμόλυντος | - | |
8. | Παναγία Αμπελακιώτισσα | Ναύπακτος | 15 Αυγούστου |
9. | Παναγία Αμπουδιώτισσα | Εύβοια | - |
10. | Παναγία Ανέμη | Σαμοθράκη | 15 Αυγούστου |
11. | Παναγία Αξιον Εστί | Άγιο Όρος | 11 Ιουνίου |
12. | Παναγιά Απεκοής | Κάλυμνος | 2 Φεβρουαρίου |
13. | Παναγία Αποκουής | Σύμη | 23 Αυγούστου |
14. | Παναγία Απόλου | Πάτμος | 15 Αυγούστου |
15. | Παναγία Αρακιώτισσα | Κύπρος | 8 Σεπτεμβρίου |
16. | Παναγία Αρβανίτισσα | Χίος | Κινητή εορτή |
17. | Παναγία Αργοκοιλιώτισσα | Νάξος | Κινητή εορτή |
18. | Παναγιά Αρεοβίνδου | Κωνσταντινούπολη | 10 Φεβρουαρίου |
19. | Παναγία Αρματίου | Κωνσταντινούπολη | 17 Αυγούστου |
20. | Παναγία Αρχαγγελιώτισσα | Ξάνθη | 21 Νοεμβρίου |
21. | Παναγία Ασίνου | Κύπρος | Κινητή εορτή |
22. | Παναγία Αχειροποιήτος | Κωνσταντινούπολη | Άγνωστη ημερομηνία |
Β | |||
23. | Παναγία Βαρνάκοβα | Φωκίδα | 15 Αυγούστου |
24. | Παναγία Βάτου | Όρος Σινά | 25 Μαρτίου |
25. | Παναγία Βεφά | Κωνσταντινούπολη | 15 Αυγούστου |
26. | Παναγία Βηθλεεμίτισσα | Βηθλεέμ | 26 Δεκεμβρίου |
27. | Παναγία Βλασσαρούς | Αθήνα | 21 Νοεμβρίου |
28. | Παναγία Βλυχάδια | Κάλυμνος | 15 Αυγούστου |
29. | Παναγία Βοήθεια | Χίος | Κινητή εορτή |
Πάτρα | Κινητή εορτή | ||
30. | Παναγία Βουνού | Αλόννησος | 15 Αυγούστου |
31. | Παναγία Βουρλιώτισσα | Νέα Φιλαδέλφεια | Ειδικός εορτασμός |
32. | Παναγία Βουρνιώτισσα | Τήνος | 8 Σεπτεμβρίου |
33. | Παναγία Βροντιανή | Σάμος | 8 Σεπτεμβρίου |
34. | Παναγία Βρυσιανή | Κάρπαθος | 8 Σεπτεμβρίου |
Γ | |||
35. | Παναγία Γαλακτοτροφούσα | Άγιο Όρος | 3 Ιουλίου |
37. | Παναγία Γαλατιανή | Κάλυμνος | 15 Αυγούστου |
38. | Παναγία Γερανού | Πάτμος | 15 Αυγούστου |
39. | Παναγία Γερόντισσα | Άγιο Όρος | 4 Απριλίου |
40. | Παναγία Γιάτρισσα | Μάνη | 8 Σεπτεμβρίου |
Θηρασία | 21 Σεπτεμβρίου | ||
41. | Παναγία Γιουρίτισσα | Αλόννησος | 25 Μαρτίου |
42. | Παναγία Γκρεμιώτισσα | Ίος | 15 Αυγούστου |
43. | Παναγία Γλυκασμός των Αγγέλων | - | |
44. | Παναγία Γλυκογαλούσα | Σαντορίνη | 21 Νοεμβρίου |
45. | Παναγία Γλυκοφιλούσα | - | |
46. | Παναγία Γλυκύ | Κάλυμνος | 15 Αυγούστου |
47. | Παναγία Γοργοεπήκοος | Κως | 15 Αυγούστου |
Άγιο Όρος | 1 Οκτωβρίου | ||
48. | Παναγία Γοργόνα | Λέσβος | Άγνωστη ημερομηνία |
49. | Παναγία Γουρλομάτα | Λέρος | 15 Αυγούστου |
50. | Παναγία Γραβά | Πάτμος | 23 Αυγούστου |
51. | Παναγία Γρηγορούσα | Αθήνα | 8 Σεπτεμβρίου |
Δ | |||
53. | Παναγία Δακρυρροούσα | Κεφαλλονιά | 31 Ιανουαρίου |
54. | Παναγία Δεμερλιώτισσα | Φάρσαλα | 23 Αυγούστου |
55. | Παναγία Διασώζουσα | Πάτμος | 15 Αυγούστου |
56. | Παναγία Δοβρά | Βέροια | 15 Αυγούστου |
57. | Παναγία Δροσιανή | Νάξος | 8 Σεπτεμβρίου |
Ε | |||
58. | Παναγιά Εικοσιφοίνισσα | Πάγγαιο Όρος | 15 Αυγούστου |
59. | Παναγία Εικοσπενταρούσα | Σαμοθράκη | Κινητή εορτή |
60. | Παναγία Εκατονταπυλιανή | Πάρος | 15 Αυγούστου |
61. | Παναγία Ελεούσα | Κύθνος | 23 Αυγούστου |
Δομοκός | 15 Αυγούστου | ||
62. | Παναγία Ελέρου | Κάσος | 8 Σεπτεμβρίου |
63. | Παναγία Ελευθεριώτρια | Ζάκυνθος | 8 Σεπτεμβρίου |
64. | Παναγία Ελευθερώτρια | Σαλαμίνα | 12 Οκτωβρίου |
Διδυμότειχο | 28 Οκτωβρίου | ||
Βασσαράς (Σπάρτη) | 1 Οκτωβρίου | ||
Αθήνα | 28 Οκτωβρίου | ||
65. | Παναγία Ελπίδα | Κωνσταντινούπολη | Άγνωστη ημερομηνία |
66. | Παναγία Ελώνη | Αρκαδία | 23 Αυγούστου |
67. | Παναγία Εννιαμερίτισα | Πάρος | 23 Αυγούστου |
68. | Παναγία Εξώσκαλας | Πάτμος | 15 Αυγούστου |
69. | Παναγία Επίσκεψη | Τρίκαλα | 15 Αυγούστου |
71. | Παναγία Επισκοπιανή | Σαντορίνη | 15 Αυγούστου |
72. | Παναγία Ερειθιανή | Χίος | 15 Αυγούστου |
73. | Παναγία Ευαγγελίστρια | Σκιάθος | 25 Μαρτίου |
Ικαρία | 25 Μαρτίου | ||
Βοιωτία | 25 Μαρτίου | ||
74. | Παναγία Ευεργέτιδα | Κωνσταντινούπολη | Άγνωστη ημερομηνία |
Ζ | |||
75. | Παναγία Ζερβάτι | Ζερβάτι (Βόρειος Ήπειρος) | 15 Αυγούστου |
Θ | |||
76. | Παναγία Θαλασσινή | Άνδρος | 15 Αυγούστου |
77. | Παναγία Θαλασσίτρα | Μήλος | 2 Φεβρουαρίου |
78. | Παναγία Θαλασσομαχούσα | Ζάκυνθος | 15 Αυγούστου |
79. | Παναγία Θεοσκέπαστη | Σαντορίνη | 26 Δεκεμβρίου |
Άνδρος | Κινητή εορτή | ||
Ι | |||
80. | Παναγία Ιεροσολυμίτισσα | Ιεροσόλυμα | 15 Αυγούστου |
Κ | |||
81. | Παναγία Καβουράδαινα | Λέρος | 15 Αυγούστου |
82. | Παναγία Καθαριώτισσα | Ιθάκη | 8 Σεπτεμβρίου |
83. | Παναγία Καθολική | Ρόδος | 23 Αυγούστου |
84. | Παναγία Κακαβιώτισσα | Λήμνος | Κινητή εορτή |
85. | Παναγία Κακιά Μέλισσα | Κύθηρα | 2 Φεβρουαρίου |
86. | Παναγία Κακόβολου | Κύθνος | 21 Νοεμβρίου |
87. | Παναγία Καλαμιώτισσα | Ανάφη | 8 Σεπτεμβρίου |
88. | Παναγία Καλαμούς | Ξάνθη | 15 Αυγούστου |
89. | Παναγία Καλολειβαδιανή | Κύθνος | 8 Σεπτεμβρίου |
90. | Παναγία Καλοπέτρα | Ρόδος | 15 Αυγούστου |
91. | Παναγία Καλού | Σαντορίνη | 15 Αυγούστου |
92. | Παναγία Καμαριώτισσα | Σαμοθράκη | Κινητή εορτή |
93. | Παναγία Κανάλα | Κύθνος | 15 Αυγούστου |
94. | Παναγιά Καπνικαρέα | Αθήνα | 21 Νοεμβρίου |
95. | Παναγία Καρδιανή | Σύρος | 8 Σεπτεμβρίου |
96. | Παναγία Καρυδιανή | Κρήτη | 2 Φεβρουαρίου |
97. | Παναγία Κασσωπίτρα | Κέρκυρα | 8 Μαΐου |
98. | Παναγία Καστριανή | Κέα | 15 Αυγούστου |
99. | Παναγία Κάστρου Παναγία Καταφυγιώτισσα Ευρωστίνη Κορινθίας 23Αυγούστου. | Λέρος | 15 Αυγούστου |
100. | Παναγία Κατακεκρυμμένη (ή Πορτοκαλούσα) | Άργος | 21 Νοεμβρίου |
101. | Παναγία Κεφαλαριώτισσα | Αργολίδα | Κινητή εορτή |
102. | Παναγία Κεχαριτωμένη | Κωνσταντινούπολη | Άγνωστη ημερομηνία |
103. | Παναγία Κηπουραίων | Κεφαλλονιά | 25 Μαρτίου |
104. | Παναγία Κλειβωκά | Αρκαδία | Κινητή εορτή |
105. | Παναγία Κοσμοσωτήρα | Φέρες Έβρου | 15 Αυγούστου |
106. | Παναγία Κουνίστρα | Σκιάθος | 21 Νοεμβρίου |
107. | Παναγία Κουτσουριώτισσα | Ερατεινή (Φωκίδα) | 23 Αυγούστου |
108. | Παναγία Κρήνα | Χίος | Άγνωστη ημερομηνία |
109. | Παναγία Κρυπτή | Βενετία - Ιταλία | 15 Αυγούστου |
110. | Παναγία Κυρά | Σαντορίνη | 8 Σεπτεμβρίου |
Νίσυρος | 23 Αυγούστου | ||
Κάρπαθος | 23 Αυγούστου | ||
Κάλυμνος | 15 Αυγούστου | ||
Αλόννησος | 8 Σεπτεμβρίου | ||
111. | Παναγία Κυρά των Αγγέλων | Κέρκυρα | 15 Αυγούστου |
112. | Παναγία Κυρά-Χωστή | Κάλυμνος | 15 Αυγούστου |
113. | Παναγία Κυρά-Ψηλή | Κάλυμνος | 15 Αυγούστου |
Λ | |||
114. | Παναγία Λαγκαδιού | Θηρασία | 21 Νοεμβρίου |
115. | Παναγία Λαγκαδιώτισσα | Χαλκίδα | 8 Σεπτεμβρίου |
116. | Παναγία Λαοδηγήτρια | Θεσσαλονίκη | Κινητή εορτή |
117. | Παναγία Λαρνιώτισσα | Κάρπαθος | 8 Σεπτεμβρίου |
118. | Παναγία Λατομίτισσα | Χίος | 15 Αυγούστου |
119. | Παναγία Λεμονίτισσα | Σύμη | 15 Αυγούστου |
120. | Παναγία Λιαουτσιάνισσα | Κύμη | 15 Αυγούστου |
121. | Παναγία Λιβός | Κωνσταντινούπολη | Άγνωστη ημερομηνία |
Μ | |||
122. | Παναγία Μακρινή | Σάμος | 15 Αυγούστου |
123. | Παναγία Μαλεβή | Αρκαδία | 15 Αυγούστου |
124. | Παναγία Μαλίκη | Ύδρα | 23 Αυγούστου |
125. | Παναγία Μαλτέζα | Σαντορίνη | 21 Νοεμβρίου |
126. | Παναγία Μαρμαρινή | Σαντορίνη | 15 Αυγούστου |
127. | Παναγία Μαρουλιανή | Σαντορίνη | 2 Φεβρουαρίου |
128. | Παναγία Μαχαιριώτισσα | Κύπρος | 21 Νοεμβρίου |
129. | Παναγία Μεγάλη | Σάμος | 23 Αυγούστου |
130. | Παναγία Μεγαλομάτα | Τήνος | 2 Φεβρουαρίου |
Σκιάθος | Ειδικός εορτασμός | ||
131. | Παναγία Μεγαλόχαρη | Τήνος | 25 Μαρτίου |
132. | Παναγία Μελικαρού | Σκύρος | 15 Αυγούστου |
133. | Παναγία Μενετές | Κάρπαθος | 15 Αυγούστου |
134. | Παναγία Μεσοπαντήτισσα | Κρήτη | 12 Ιανουαρίου |
135. | Παναγία Μετόχι | Σαντορίνη | 21 Νοεμβρίου |
136. | Παναγία Μηλεσιώτισσα | Ωρωπός | 21 Νοεμβρίου |
137. | Παναγία Μηλιώτισσα | Μηλιά Αριδαίας | 8 Σεπτεμβρίου |
138. | Παναγία Μουχλίου | Κωνσταντινούπολη | Άγνωστη ημερομηνία |
139. | Παναγία Μπελώνια | Σαντορίνη | 2 Φεβρουαρίου |
140. | Παναγία Μποργανούλα | Κάσος | 8 Σεπτεμβρίου |
141. | Παναγία Μυρελαίου (ή Μυρόδυνου) | Κωνσταντινούπολη | Άγνωστη ημερομηνία |
142. | Παναγία Μυρσινιδίου | Χίος | 24 Σεπτεμβρίου |
143. | Παναγία Μυρταριώτισσα | Σύμη | 15 Αυγούστου |
144. | Παναγία Μυρτιδιώτισσα | Σαντορίνη | 24 Σεπτεμβρίου |
Νάξος | 24 Σεπτεμβρίου | ||
Κύθηρα | 24 Σεπτεμβρίου | ||
Κέρκυρα | 24 Σεπτεμβρίου | ||
Ν | |||
145. | Παναγία Νάπη (Αγία Νάπα) | Κύπρος | 8 Σεπτεμβρίου |
146. | Παναγία Ναυπακτιώτισσα | Ναύπακτος | Ειδικός εορτασμός |
147. | Παναγία Νεαμονήτισσα | Χίος | 15 Αυγούστου |
148. | Παναγία Νίκου | Κύθνος | 15 Αυγούστου |
Ξ | |||
149. | Παναγία Ξένων | Λευκάδα | 8 Σεπτεμβρίου |
Ο | |||
150. | Παναγία Οδηγήτρια | Κωνσταντινούπολη | Άγνωστη ημερομηνία |
Κίμωλος | 21 Νοεμβρίου | ||
Άγιο Όρος | 20 Ιουνίου | ||
151. | Παναγία Οδηγών | Κωνσταντινούπολη | Άγνωστη ημερομηνία |
152. | Παναγία Ολυμπίτισσα | Κάρπαθος | 15 Αυγούστου |
153. | Παναγία Ολυμπιώτισσα | Ελασσόνα | 15 Αυγούστου |
154. | Παναγία Ορφανή | Κρήτη | 15 Αυγούστου |
Π | |||
155. | Παναγία Πάθους | - | |
156. | Παναγία Παλαιοκαστρίτισσα | Κερκύρα | Κινητή εορτή |
157. | Παναγία Παλαιοκάστρου | Λέρος | 15 Αυγούστου |
158. | Παναγία Παλαιοφορίτισσα | Βέροια | 23 Αυγούστου |
159. | Παναγία Πανάχραντος | Άνδρος | 15 Αυγούστου |
160. | Παναγία Παντάνασσα | Σίκινος | Κινητή εορτή |
Λειψοί | 23 Αυγούστου | ||
Κωνσταντινούπολη | Άγνωστη ημερομηνία | ||
161. | Παναγία Παντοβασίλισσα | Ραφήνα | 8 Σεπτεμβρίου |
162. | Παναγία Παραβουνιώτισσα | Ερέτρια | Κινητή εορτή |
163. | Παναγία Παραδείσι Αρχαγγέλου | Κάλυμνος | 15 Αυγούστου |
164. | Παναγία Παραμυθία | Άγιο Όρος | 21 Ιανουαρίου |
165. | Παναγία Παραμυθιώτισσα | Κωνσταντινούπολη | Άγνωστη ημερομηνία |
166. | Παναγία Παραπορτιανή | Μύκονος | 15 Αυγούστου |
167. | Παναγία Πελεκητή | Πίνδος | 15 Αυγούστου |
168. | Παναγία Πέρα (Παναγιά) | Κάσος | 15 Αυγούστου |
169. | Παναγία Περίβλεπτος | Κωνσταντινούπολη | Άγνωστη ημερομηνία |
Πολιτικά | 15 Αυγούστου | ||
170. | Παναγία Πλατανιώτισσα | Καλάβρυτα | 8 Σεπτεμβρίου |
171. | Παναγία Πλατσανή | Σαντορίνη | Κινητή εορτή |
172. | Παναγία Πλατυτέρα | Κέρκυρα | 15 Αυγούστου |
173. | Παναγία Πλημμυριανή | Ρόδος | 15 Αυγούστου |
174. | Παναγία Ποδίθου | Κύπρος | Κινητή εορτή |
175. | Παναγία Πολίτισσα | Τήλος | 23 Αυγούστου |
176. | Παναγία Πονολύτρια | Σέρρες | 28 Οκτωβρίου |
177. | Παναγία Πορταΐτισσα | Αστυπάλαια | 15 Αυγούστου |
178. | Παναγία Πορτιανή | Μήλος | 15 Αυγούστου |
179. | Παναγία Ποταμίτισσα | Νίσυρο | 8 Σεπτεμβρίου |
180. | Παναγία Πρέκλα | Σκιάθος | Ειδικός εορτασμός |
181. | Παναγία Προυσιώτισσα | Ευρυτανία | 23 Αυγούστου |
182. | Παναγία Πρωτόθρονη | Νάξος | 25 Μαρτίου |
Ρ | |||
183. | Παναγία Ρόδον Αμάραντον | Πειραιάς | Κινητή εορτή |
Σ | |||
185. | Παναγία Σέλτσου | Άρτα | 23 Αυγούστου |
186. | Παναγία Σερίφου (ή Ξυλοπαναγιά) | Σέριφος | 15 Αυγούστου |
187. | Παναγία Σικελία | Χίος | 8 Σεπτεμβρίου |
188. | Παναγία Σκιαδενή | Ρόδος | 8 Σεπτεμβρίου |
189. | Παναγία Σκριπού | Ορχομενός | 10 Σεπτεμβρίου |
190. | Παναγία Σουμελά | Καστανιά Ημαθίας | 15 Αυγούστου |
191. | Παναγία Σπηλαιώτισσα | Άγραφα Πίνδος | Κινητή εορτή |
192. | Παναγία Σπηλιανή | Νίσυρος | 15 Αυγούστου |
193. | Παναγία Στρατηλάτισσα | Κύθνος | 15 Αυγούστου |
Τ | |||
194. | Παναγία Τελένδου | Κάλυμνος | Κινητή εορτή |
195. | Παναγία Τόσο νερό | Σίφνος | 15 Αυγούστου |
196. | Παναγία Τουρλιανή | Μύκονος | 15 Αυγούστου |
197. | Παναγία Τρικουκιώτισσα | Κύπρος | 15 Αυγούστου |
198. | Παναγία Τριχερούσα | Άγιο Όρος | 12 Ιουλίου |
199. | Παναγία Τρυπητή | Αίγιο | Κινητή εορτή |
200. | Παναγία Τσαμπίκα | Ρόδος | 8 Σεπτεμβρίου |
Υ | |||
201. | Παναγιά Υπαπαντής | Καλαμάτα | 2 Φεβρουαρίου |
202. | Παναγία Υψενής | Ρόδος | Κινητή εορτή |
203. | Παναγία Υψηλή | Κέρκυρα | 15 Αυγούστου |
Φ | |||
204. | Παναγία Φανερωμένη | Ύδρα | 15 Αυγούστου |
Σαλαμίνα | 23 Αυγούστου | ||
Νέα Σκιώνη Χαλκιδικής | 23 Αυγούστου | ||
Λευκάδα | Κινητή εορτή | ||
205. | Παναγία Φιδούσα | Κεφαλονιά | 15 Αυγούστου |
206. | Παναγία Φιλωτίτισσα | Νάξος | 15 Αυγούστου |
207. | Παναγία Φλαμπουριανή | Κύθνος | 23 Αυγούστου |
208. | Παναγία Φλεβαριώτισσα | Σαλαμίνα | 2 Φεβρουαρίου |
209. | Παναγία Φλεβαριώτισσα (ή Λιβύης) | Αστυπάλαια | 2 Φεβρουαρίου |
210. | Παναγία Φοινικιώτισσα | Σαντορίνη | 15 Αυγούστου |
Χ | |||
211. | Παναγία Χαβιαρά | Βέροια | 21 Νοεμβρίου |
212. | Παναγία Χαλκοπρατείων | Κωνσταντινούπολη | Άγνωστη ημερομηνία |
213. | Παναγία Χαμηλή | Κέρκυρα | 15 Αυγούστου |
214. | Παναγία Χάρου | Λειψοί | 23 Αυγούστου |
215. | Παναγία Χοζοβιώτισσα | Αμοργός | 21 Νοεμβρίου |
216. | Παναγία Χρυσαλινιώτισσα | Λευκωσία - Κύπρος | 2 Φεβρουαρίου |
217. | Παναγία Χρυσαφίτισσα | Μονεμβασία | Κινητή εορτή |
218. | Παναγία Χρυσολεόντισσσα | Αίγινα | 15 Αυγούστου |
219. | Παναγία Χρυσοπηγή | Σίφνος | Κινητή εορτή |
220. | Παναγία Χρυσοχεριά | Κάλυμνος | 15 Αυγούστου |
Ψ | |||
221. | Παναγία Ψερίμου | Κάλυμνος | 15 Αυγούστου |
222. | Παναγία Ψυχοσώστρια | - |
Τά Ονόματα τής Παναγίας
Χαλβάς σπιτικός - Μία συνταγή της Αρκαδίας
Υλικά
1 φλιτζάνι τσαγιού ελαιόλαδο
2 φλιτζάνια τσαγιού ψιλό σιμιγδάλι
3 φλιτζάνια τσαγιού ζάχαρη
4 φλιτζάνια τσαγιού νερό
1 φλιτζάνι τσαγιού μαύρη σταφίδα
1 κουταλιά σούπας κανέλα
1 φλιτζάνι τσαγιού καρύδια κοπανισμένα
ΓΑΣΤΡΑ. ΕΝΑΣ ΦΟΡΗΤΟΣ ΦΟΥΡΝΟΣ.
οικογένειες διέθεταν μόνιμους φούρνους στα ορεινά χωριά. Για να ψήσουν ψωμί ή φαγητό του φούρνου, έπρεπε να βρουν άλλο τρόπο. Η λύση ήταν ένας φορητός και γρήγορος φούρνος. Αυτό ήταν η γάστρα.
Η γάστρα αποτελείτο από μια ημισφαιρική χονδρή λαμαρίνα, που στο πάνω μέρος είχε μια λαβή για να μπορούν να τη σηκώνουν με το «ξυθάλι». Χαμηλότερα από τη λαβή είχε ένα μεταλλικό στεφάνι για να κρατάει τις ζεστές στάχτες και τ' αναμμένα κάρβουνα. Στη «γωνιά», η οποία αποτελείτο από «σίμαλες» πλάκες για να κρατούν την θέρμανση, άναβαν δυνατή φωτιά από λεπτά ξύλα για να κάνουν γρήγορη και δυνατή φλόγα και να δημιουργούν κάρβουνα πολύ γρήγορα.
Πάνω σε αυτήν τη φοβερή φωτιά τοποθετούσαν τη γάστρα, η οποία γινόταν κατακόκκινη από τη δυνατή φλόγα. Όταν η φωτιά κατέπαυε, οι νοικοκυρές καθάριζαν τη γωνιά, έβαζαν το στρογγυλό ταψί με το ψωμί ή το φαγητό, μετά τη γάστρα και ύστερα τα κάρβουνα και τις ζεστές στάχτες πάνω και γύρω στη γάστρα και εσφράγιζε το φορητό φούρνο.
Η γάστρα ήταν ένας πρωτόγονος φορητός φούρνος. Τον έπαιρνες μαζί σου, τον φόρτωνες στο γαϊδουράκι ή στο μουλάρι μαζί με τα πενιχρά τρόφιμα και με το πιτσιρίκι κάπου-κάπου. Έτσι μπορούσες να ψήσεις ψωμί (απαραίτητο), πίτες κρέας, μπακλαβά και άλλα.
Η γάστρα μαζί με την πυροστιά , το ξυθάλι, ένα κακάβι με το καπάκι για πιάτο, ήταν τα βασικά σκεύη της υπαίθριας κουζίνας.
Άλλα σκεύη της χωριάτικης μαγειρικής ήταν το τηγάνι, το ταψί (στρογγυλό), η χουλιάρα (κουτάλα), ο τέτζερης, ο μαστραπάς και άλλα. Καλή Όρεξη!...
πηγή
Το λίχνισμα... όπως τα παλιά χρόνια
ΤΟ ΚΑΚΟ ΜΑΤΙ
ΤΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑΛΙΟΥ ΚΑΙΡΟΥ
Έτσι λοιπόν, ανάλογα στον κάθε τόπο με το πότε γιόρταζε η εκκλησία του χωριού ή σε προκαθορισμένες ημερομηνίες, γινόταν η εμποροπανήγυρη σε επίκαιρα σημεία της περιοχής, που προσφέρονταν εδαφικά και οδικά στον ευρύτερο χώρο. Στο πανηγύρι συμμετείχε ολόκληρο το χωριό, με ιδιαίτερη χαρά. Ήταν μια ευκαιρία να ξεχάσουν τα βάσανα μιας ολόκληρης κοπιαστικής χρονιάς. Σ’ αυτό το πανηγύρι, έκαναν έντονη την παρουσία τους οι νέοι του χωριού, που γάμπριζαν.
Μέχρι το 1950 και λίγο αργότερα, για να εξοικονομήσει ο τύπος του χορευταρά και γλεντζέ τα χρήματα που του χρειαζόταν για να πάει σ΄ ορισμένα πανηγύρια, για να χαρεί τα νιάτα και τη λεβεντιά του, έπρεπε να κάμει οικονομίες ολόκληρο το χρόνο και περίμενε να έλθει η ημέρα του δείνα ή τάδε πανηγυριού και να ντυθεί τα γιορτινά του, το γυαλιστερό και τριζάτο βρακί, το πολίτικο γιλέκο (από την πόλη), το ποικιλόχρωμο πουκάμισο, το σακάκι το πανάκριβο και τέλος το «βρακάδικο» σκούφο - έμοιαζε με τον Αϊβαλιώτικο - που τώρα πια δεν υπάρχει στην αγορά - η καμιά φορά και καπέλο.
Τα ζύγιζε όλα, τόσα στους δίσκους της εκκλησίας, τόσα στο κερί, τόσα στο γεύμα της εκκλησίας, τόσα στο καφενείο και τόσα στα μουσικά όργανα (βιολί, κλαρίνο, ούτι, λαούτο και καμιά φορά σαντούρι). Μεταφορικό μέσο είχε το μουλάρι του, που κι αυτό έπρεπε να είναι περιποιημένο, σαμάρι καινούργιο, καπίστρι με πολύχρωμες χάντρες και φυλακτό, στρογγυλό από το πάχος, ευκίνητο. Εκείνο όμως που έκαμνε πιο μεγάλη εντύπωση, ήταν ο αναβάτης, ο νέος με το στριμμένο, σαν τσιγκέλι, μουστάκι, τα πλούσια καλοχτενισμένα μαλλιά και περιποιημένα, όχι όπως ο σημερινός μακρυμάλλης. Καμιά φορά οι αναβάτες ήταν «δικάβαλλοι», δηλ. διπλοί.
Οι κοπελιές του χωριού και των γειτονικών χωριών τον έβλεπαν και τον καμάρωναν και αυτός περήφανος για τον εαυτό του, σκόρπιζε σ΄ όλες, κατά προτίμηση στην αγαπημένη του, δειλές ματιές, που λίγα έδειχναν, αλλά πολλά υπόσχονταν.
Άρχιζαν το χορό με ένα σέρβικο ή χασάπικο ή γιωργάρικο, που φανέρωναν όλη την χορευτική τους δεινότητα σε ευκινησία, τσαλίμια, που με κατάπληξη τους παρακολουθούσαμε. ΄Έπειτα ο καλαματιανός που έπαιρναν μέρος και περισσότερες κοπέλες, διότι οι πρώτοι προϋπέθεταν αντοχή, ευκινησία και χορευτική ικανότητα, ενώ ο καλαματιανός προσιδίαζε περισσότερο στις γυναίκες, και κατόπιν ο συρτός ανά ζεύγη, ξαπολυτός (καρσιλαμάς), γρηγορινός (πολύ σύντομος) τσιφτετέλης και άλλοι.
Παντού πρώτοι και καλύτεροι, ευλύγιστοι, πεταχτοί, λαστιχένιοι σκόρπιζαν το γλέντι, τη χαρά, το θαυμασμό, αλλά κaι το φθόνο για κείνους που δεν ήσαν καλοί χορευτές.
Έπιναν κρασί ή σούμα με μεζέδες, όχι της προκοπής. Η μπύρα ήταν άγνωστη - μα κάτι τέτοιο ήταν ακατανόητο για χωριά. Κερνούσαν όλες τις παρέες και κείνες ανταπέδιδαν το κέρασμα. Σ΄αυτόν που χόρευε πρόσφεραν ούζο ή κρασί και στην κοπελιά λουκούμια, που όσα περισσότερα μάζευε τόση μεγαλύτερη ικανοποίηση δοκίμαζε. Αν μάλιστα τύχαινε να είναι ωραία και καλή χορεύτρια, τα κεράσματα δεν σταματούσαν καθόλου. Τα παιδιά λιγουριάζανε όταν έβλεπαν τόσα λουκούμια να μαζεύουν οι κοπέλες, που σε κάποια φίλη τους τα πετούσαν. Κι αν τύχαινε να είναι γνωστή, τα φιλοδωρούσαν μερικά.
Γινόταν όμως καβγάδες για τη σειρά προτεραιότητας στους «κάβους», που έπρεπε να εξασφαλίσει κάθε συντροφιά για τις κοπέλες της παρέας της. Επικρατούσε μια όχι καλή συνήθεια. Κάθε νέα που έμπαινε στο χωριό έπρεπε να την χορέψουν όλοι οι νέοι που την γνώριζαν και όταν ήταν και καλή χορεύτρια τότε πήγαιναν και ξένοι, φυσικό ήταν λοιπόν να παρατείνεται ο «κάβος», η διάρκεια χορού με αποτέλεσμα να στενοχωρούνται οι άλλες νέες. Και τότε συνέβαιναν οι παρεξηγήσεις.
Σωστό ήταν τότε να διακόπτονταν ο χορός και να πάρει σειρά κάποια άλλη. Η πίστα ήταν μικρή, μόλις επαρκούσε για τρία ζεύγη - σπάνια παραπάνω - τη σειρά προτεραιότητας την κανόνιζαν οι καφετζήδες, που δεν ήταν επαγγελματίες, αλλά περιστασιακοί. Μια άσπρη ποδιά, ήταν το διακριτικό τους. Κι αν τύχαινε να μην τα «παίρνουν απάνω τους» δηλ. να μη ήσαν σβέλτοι, τότε μετατρεπόταν σε δράμα. Εν τω μεταξύ οι άλλες νέες περίμεναν με αγωνία αλλά και πικρία, διότι αναβαλλόταν η σειρά τους.
Δικαιολογημένοι λοιπόν ήσαν οι καυγάδες, αν σκεφθούμε ότι ραδιόφωνα δεν υπήρχαν, κασετόφωνα το ίδιο και συνεπώς μουσική άκουαν μόνο στα πανηγύρια και σε έκτακτες περιστάσεις (αρραβώνες, γάμους και βαφτίσια). Διψούσε ο κόσμος για μουσική και χορό. Πώς να ικανοποιηθεί; Οι ευκαιρίες παρουσιάζονταν μόνο το καλοκαίρι στα πανηγύρια.
Οι μεγάλοι, αν είχαν κορίτσια της παντρειάς, περίμεναν να μπει στο χορό η κόρη τους να την καμαρώσουν, αν όχι πήγαιναν σε διάφορα συγγενικά ή φιλικά σπίτια, κερνιόνταν, έτρωγαν το βράδυ και κατόπιν, όσοι διέθεταν υποζύγια έφευγαν για τα χωριά τους.
Γίνονταν σ’ αυτά εμπορικές συναλλαγές μεγάλης έκτασης. Έμποροι, από τα μεγάλα αστικά κέντρα, φτάνανε εκεί με την πλούσια πραμάτεια τους. Εκτός όμως από το μεγάλο εμπόριο σε παντός είδους αγαθά, όπως σε τρόφιμα, υφάσματα, είδη υπόδησης, γεωργικά εργαλεία, σαμάρια, ψαθιά κ.ά., γινόταν και μεγάλες συναλλαγές αγοραπωλησίας ζώων. Μεγάλη ζήτηση είχαν τα μουλάρια, που γεννιόντουσαν από τη διασταύρωση του γαϊδάρου με τη φοράδα ή αλόγου με γαϊδούρα, γιατί τα ζώα αυτά είναι μεγάλης αντοχής και δεν δυσκολεύονται σε δύσβατους δρόμους. Πολύ διαδεδομένες ήταν και οι τράμπες, που έκαναν εκείνη την εποχή, με τα ζώα.
Εδώ εύρισκε ο καθένας ό,τι ήθελε και σε τιμές συμφέρουσες. Όσοι είχανε κορίτσια της παντρειάς, αγοράζανε από δω τα προικιά τους, όπως χαλκώματα, φορτσέρια, σεντόνια κι ότι άλλο ήταν απαραίτητο.
Τράμπες γίνονταν τότε, εκτός από τα ζώα, και στα υπόλοιπα προϊόντα, μιας και χρήματα δεν υπήρχαν εύκολα.
ΠΗΓΗ
Ό Ελληνικός καφές
Ο Ελληνικός καφές είναι η παρέα του Έλληνα σε κάθε στιγμή της ζωής του. Η παρέα και στα καλά και στα άσχημα. Το πρωϊνό καφεδάκι αποτελεί το καλλίτερο ξεκίνημα της ημέρας αλλά και το απογευματινό πού δημιουργεί την καλλίτερη ατμόσφαιρα για φιλική κουβεντούλα.
Πώς γίνετε όμως ο καφές; Ο Ελληνικός καφές έχει πολλές ποικιλίες κατασκευής και αυτές τις γνωρίζει πολύ καλά ο καφετζής αλλά και ο μερακλής του καφέ.
Ελληνικός καφές
Τρόπος παρασκευής καλού Ελληνικού καφέ
Μπρίκι
Κατά προτίμηση με στενό πάνω μέρος για να ανακυκλώνεται η θερμοκρασία κατά την διάρκεια του ψησίματος και στην σωστή διάσταση για την συγκεκριμένη ποσότητα καφέ που θα φτιάξουμε.
Εστία ψησίματος
Κατά προτίμηση χόβολη ή έστω γκαζάκι με χαμηλή φλόγα.
Το ηλεκτρικό μάτι δεν προτείνεται γιατί παρέχει ζέστη μόνο από κάτω από το μπρίκι και καθόλου από το πλάι. Επίσης αργεί να ζεσταθεί αλλά από την στιγμή που θα ζεσταθεί και μετά έχει μεγάλη ένταση η θερμοκρασία που αναπτύσσει
Φλιτζάνι.
Χοντρό πορσελάνινο για να διατηρεί ζεστό τον καφέ περισσότερη ώρα
Καφές: επιλέξτε τον καφέ που σας αρέσει. Είναι και θέμα προσωπικού γούστου πέρα από ποιότητα καφέ
Ο Ελληνικός καφές είναι συνήθως ανοιχτόχρωμος και χαρμάνι του βραζιλιάνικου Rio, Santos και Robusta. Πλέον κυκλοφορεί και πιο καβουρντισμένος, «σκούρος» ελληνικός, χαρμάνι από καφέδες της Κεντρικής Αμερικής, για όσους προτιμούν τον καφέ πιο πικρό και δυνατό. Στα καφεκοπτεία βρίσκεις χύμα και μεσαίου καβουρντίσματος, που είναι ελάχιστα πιο πικρός και πικάντικος, και δεν υστερεί σε καϊμάκι. Στην Ελλάδα ο καφές καβουρντίζεται σε κενό αέρος. Εξωτερικά ο κόκκος είναι πιο ψημένος και εσωτερικά είναι λίγο άψητος
Ονομασίες και αναλογίες καφέ / ζάχαρης.
Για φλιτζανάκι των 75 ml, (τυπικός μονός καφές)
Ρίξτε την σωστή ποσότητα νερού μετρώντας με το φλιτζάνι.
Σκέτος με 1 κ.γ. καφέ,
Μέτριος με 1 κ.γ. καφέ και 1 κ.γ. ζάχαρη ή
Μέτριος-κλασικός με 2 κ.γ. καφέ και 2 κ.γ. ζάχαρη και
Μέτριος γλυκός με 2 κ.γ. ζάχαρη.
Μέτριος με ολίγη (αλλιώς ναι και όχι) έχει λιγότερο από 1 κ.γ. ζάχαρη
Ολίγον μέτριος με 1,5 κ.γ. ζάχαρη.
Μέτριος-βαρύς Ο μέτριος με ακόμη περισσότερο καφέ ,
Πολλά βαρύς έχει 4 κ.γ. καφέ και 6 ζάχαρη, ενώ ο
Βαρύς-γλυκός 3 κ.γ. καφέ και 4 κ.γ. ζάχαρη.
Όταν ζητηθεί χωρίς καϊμάκι ο μέτριος, θα είναι μέτριος βραστός και όχι, θα πρέπει να έχει φουσκώσει δύο φορές και να σερβιριστεί από ψηλά ώστε, πέφτοντας στο φλιτζάνι, να κάνει και φουσκάλες.
Πολλά βαρύς και όχι. Το ίδιο, όπως αλλά με μισή δόση νερού
Σκέτος βραστός δεν έχει καϊμάκι, ενώ ο
Σκέτος (θεριακλίδικος) θα πρέπει να έχει και καϊμάκι, και φουσκάλες – και για να γίνει σωστός πρέπει να παρασκευαστεί σε κρύο νερό. Τρεις κουταλιές καφέ, καθόλου ζάχαρη, κρύο νερό και όταν αρχίσει να φουσκώνει ανασηκώνουμε και ξανακατεβάζουμε το μπρίκι, Σερβίρουμε από ψηλά για να κάνει και φουσκάλες
Παρατήρηση: Το κουταλάκι του καφέ είναι μικρό
Ψήσιμο καφέ
Αφού βάλουμε καφέ (ή και ζάχαρη) στο μπρίκι, ανακατεύουμε μόνο στην αρχή, μέχρι να ανακατευτεί καλά ο καφές και να λιώσει η ζάχαρη. Αποφεύγουμε να ξαναανακατέψουμε γιατί χαλάει το καϊμάκι.
Αν ψήνουμε σε χόβολη / άμμο, βυθίζουμε μέχρι τη μέση το μπρίκι στην «άμμο» και περιμένουμε να φουσκώσει.
Αν φτιάχνουμε συγχρόνως σε ένα μπρίκι παραπάνω από ένα καφέ, μοιράζουμε στα φλυτζανάκια πρώτα το καϊμάκι και μετά συμπληρώνουμε με τον υπόλοιπο καφέ.
Αν θέλουμε πλούσιο καϊμάκι χρησιμοποιούμε κρύο νερό.
Tips
Διατηρείστε το καφέ ερμητικά κλεισμένο σε αλουμινένο ή γυάλινο βάζο (ή ακόμα και στην αρχική του συσκευασία αφού τυλίξετε το πάνω μέρος από το σακουλάκι και βάλετε ένα λαστιχάκι να το κρατάει κλειστό) κατά προτίμηση μέσα στο ψυγείο
Χρησιμοποιείστε στεγνό και καθαρό κουτάλι για να πάρετε καφέ μέσα από το βάζο του καφέ
Μην βάζετε γάλα στον καφέ γιατί γίνετε πιο βαρύς, πειράζει στο στομάχι και αλλοιώνει το άρωμα και την γεύση του καφέ.
Αφήστε τον καφέ λίγα λεπτά να κάτσει το κατακάθι για να μην σας πειράξει στο στομάχι.
Ή περιγραφή τών κατοικιών καί τής ζωής στό χωριό.
Γενικά
Οικιστική μελέτη του χωριού & του συνοικισμού
Το λαϊκό σπίτι, αν το σκεφτούμε μέσα στη συνοικιστική του ομάδα, αποτελεί το ιερό καταφύγιο, αλλά και το ορμητήριο του πρώτου κοινωνικού πυρήνα, που είναι η οικογένεια. Γι' αυτό συγκεντρώνει την ύψιστη προσοχή του δημιουργού (νοικοκύρη ή οικοδόμου, για τα τρία κυριότερα στοιχεία της οργανικής του οντότητας, το στέρεο και εξυπηρετικό χτίσιμο, την καλή γειτνίαση και την πρακτική ομορφιά.
Η μελέτη λοιπόν της λαϊκής κατοικίας πρέπει να γίνεται στα πλαίσια του περιβάλλοντος και του συνόλου των άλλων σπιτιών. Υπάρχει "κοινωνία σπιτιών", όπως υπάρχει και η κοινωνία ανθρώπων. Ο μελετητής λαογράφος, πριν προχωρήσει στην περιγραφή των κατοικιών και της ζωής ενός χωριού, πρέπει να δώσει την συνολική μορφή και τα οικιστικά χαρακτηριστικά του χωριού, με την εξής σειρά:
1. Οπτική (πανοραματική) μορφή του χωριού.
Τα σχήματα συνήθως των συνοικισμών είναι: κυκλικά, ασύμμετρα και επιμήκη. Ο κυκλικός συνοικισμός (χωριό) συγκεντρώνεται γύρω από ένα ύψωμα (παλιόκαστρο), μια εκκλησία, μια πηγή ή μια αγορά. Οι δρόμοι του βγαίνουν έξω ακτινωτά. Ο επιμήκης (ή μακρυδρομικός) συνοικισμός σχηματίζεται παράλληλα με τους μεγάλους εθνικούς δρόμους και είναι νεώτερος, Οι σύμμετροι συνοικισμοί ήταν παλιότερα ή σε ψηλώματα (αμφιθεατρικοί) ή σε κρυμμένες κοιλάδες. Μελετάται στις περιπτώσεις αυτές, αν το χωριό είναι δίλοφο ή διπλευρικό. Επίσης, αν είναι παράλιο, μεσόγειο ή ορεινό. Και γενικά, ποιος είναι ο προσανατολισμός και η γεωγραφική του θέση.
2. Κλίμα, έδαφος, υψόμετρο, νερά, καλλιέργειες ·απαραίτητο πλαισίωμα στην περιγραφή μας, που οδηγεί και σε συμπεράσματα, αν το χωριό είναι γεωργικό ή κτηνοτροφικό, παραγωγικό ή άγονο, πράσινο ή ξερό, λιθόκτιστο ή από ξενόφερτα υλικά.
3. Εσωτερική σύνθεση του χωριού η οποία περιλαμβάνει τα κεντρικά κτίρια όπως η εκκλησία, το σχολείο, τα Κοινοτικά γραφεία, η βρύση, τα καφενεία, η αγορά, το «μεϊντάνι» με τα μαγαζάκια και τα χοροστάσια. Οι γειτονιές με τους χαρακτηριστικούς δρόμους, το κοιμητήριο, οι δρόμοι εξόδου.
4. Ιστορικά του χωριού, όνομα και ετυμολογία, χρονολογία κτισίματος, περιπέτειες, σύγχρονες συνθήκες.
Οικιστική μελέτη του σπιτιού
1. Περιγραφή του εξωτερικού χώρου, της γειτονιάς, του εδάφους και της έκτασης του οικοπέδου (ξερότοπος, βλάστηση, απάνω γειτονιές, επικλινές έδαφος, ξάγναντο ή γούπατο).
2. Εξωτερική μορφή του σπιτιού. Μονώροφο, διώροφο, πλατυμέτωπο, στενομέτωπο, γωνιόστεγο (δίρριχτο και με αέτωμα), με επίκλινη στέγη (μονόριχτο), επιπεδόστεγο (ταράτσα), πυραμιδόστεγο ή καμπυλόστεγο. Πολυπαράθυρο ή τυφλό. Απλό ή πολυσύνθετο (με χαγιάτια, πτερύγια κτλ.). Χρώματα που κυριαρχούν. Τυχόν επιγραφές ή σήματα και χρονολογίες.
3. Υλικά οικοδομίας. Τοιχοποιία, ξυλοδομικά εξαρτήματα, στέγη (κεραμίδια, πλάκες, δὠμα από πηλό, κλαδιά ή τσιμέντο). Εδώ μπορούν να ζητηθούν και τα έθιμα χτισίματος, στα θεμελιώματα (σφάξιμο κοκκόρου, αγιασμοί κτλ.) και στη σκεπή (μαντηλώματα).
4. Αρχιτεκτονικός τύπος του σπιτιού (τοπικός ή πανελλήνιος) και γενική αισθητική. Εκτίμηση των ιδιοτυπιών και εμπνεύσεων. Αισθητική της προσαρμογής στο περιβάλλον. Ψεκτά σημεία επίσης.
5. Εσωτερική διαίρεση του σπιτιού (κάτοψη & τομή). Δωμάτια και χώροι (και τρόποι) οικογενειακής ζωής, για το αντρόγυνο, για τα παιδιά, για τους γέρους, για τους ξένους. Φροντίδες προσανατολισμού και υγιεινής. Πρακτικά διδάγματα, αλλά και άγνοιες. Χρώματα και διακόσμηση, θέση της εστίας και καπνοδόχος.
6. Έπιπλα & σκεύη. Εντοιχισμένα και κινητά έπιπλα της λαϊκής κατοικίας. Τόποι κατασκευής ή αγοράς. Οι ντόπιοι επιπλοποιοί. Τα αρμάρια τροφίμων, οι παλιές κασέλες, το εικονοστάσι. Μεταγενέστερες αστικές εξελίξεις. Τα σκεύη (αγγεία) του μαγειρειού, της τραπεζαρίας, του νοικοκυριού (νερό, πλύσιμο) και της φιλοξενίας (δίσκοι, σερβίτσια κτλ.). Η εσωτερική ατμόσφαιρα και εμφάνιση του σπιτιού είναι η ζωντανότερη πλευρά της ελληνικής κατοικίας, επειδή δείχνει τις οικονομικές συνθήκες της οικογένειας, την προσωπικότητα της νοικοκυράς, την πολιτιστική διάθεση για βελτίωση, και το πνεύμα της φιλοξενίας.
7. Αυλή & κήπος: Τα χτισίματα της αυλής, φούρνος, μαγειρειό, στάβλοι, αχερώνας, κοτέτσι ή περιστερώνας κτλ. Το πηγάδι και η στέρνα, τρόποι για την άντληση του νερού. Η κεντρική και η δευτερεύουσα πόρτα με την αρχιτεκτονική της στέγης τους. Χτυπητήρια ή κουδούνια για ειδοποίηση. Ασφαλιστικά σύνεργα. Η μάντρα ή ο φράχτης, μικροεμπόδια για τους κλέφτες. Δέντρα και καλλιέργειες. Σπιτική ανθοκομία και γλάστρες ή αρτάνες.
8. Ιδιόρρυθμες αγροτικές κατοικίες: Καλύβες πέτρινες ή δεντρόκλαδες, στάνες και στρούγγες, τσαρδάκια, λιμναίες καλαμωτές κατοικίες κ.α.
Η μελέτη της ελληνικής κατοικίας, ιδιαίτερα στην παραδοσιακή της μορφή, είναι έργο εθνικό, όσο εθνικός ήταν πάντα και ο ρόλος του ελληνικού σπιτιού, που στέγασε με συνεχή εξέλιξη την πρώτη γέννηση, τα παιδικά χρόνια, την οικογενειακή τιμή, τον γάμο, τις χαρές και τις λύπες, τον ειρηνικό θάνατο, την φτώχεια ή τον πλούτο, αλλά και την αξιοπρέπεια και την ελευθερία του κάθε Έλληνα.
από Αθηναΐς
Σκόρδο σπορά φύτεμα καλλιέργεια
Τα σκόρδα είναι φυτά βολβώδη, πολυετή και ανήκουν στην οικογένεια των λειριοειδών. Καλλιεργούνται για τούς βολβούς τους, οι οποίοι βρίσκουν μεγάλη χρησιμοποίηση στη μαγειρική ή παρασκευή ειδικών δροσιστικών τροφών.
Η καλλιέργεια γίνεται αποκλειστικώς με βολβίδια (σκελίδες) είτε, πολύ σπανίως, με σπόρους. Στα θερμά μέρη ή φυτεία αυτών, εκτελείται κατά "Οκτώβριο-Νοέμβριο, τα δε ψυχρά και ορεινά κατά Φεβρουάριο- Μάρτιο. Το ίδιο γίνεται και για τον πολλαπλασιασμό με σπόρο. Για την απόκτηση καλής φυτείας, πρέπει από κάθε κεφάλι σκόρδου, να διαλέγονται τα εξωτερικά και χονδρά βολβίδια, τα όποια και μόνο να χρησιμοποιούνται, τα δε μικρά και λεπτά να απορρίπτονται.
Αυτά φυτεύονται σε βραγιές και κατά γραμμές 20-25 πόντους, η μία της άλλης, επ’ αυτών δε, κατά διαστήματα 12 -15 πόντους και σε βάθος 2-3 πόντους, το πολύ. Σε περίπτωση συγκαλλιέργειας φυτεύονται ως μπορτούρες στα σαμάρια των βραγιών, των ποτιστικών αυλακών, είτε ανάμεσα στα μαρούλια, στα σπανάκια κλπ.
Για κάθε στρέμμα απαιτούνται πέντε πλεξούδες η 1500-1800 κεφάλια περίπου.
Η προετοιμασία του εδάφους πρέπει να γίνεται καλή, με 2-3 σκαψίματα και σπάσιμο των βώλων, ώστε το χώμα να τρίβεται εντελώς. Επίσης και ή λίπανσης πρέπει να είναι ή κατάλληλη.
Η κοπριά αποτελεί άριστο λίπασμα, σε ποσό 2-2.500 οκάδες στο στρέμμα, πρέπει όμως να είναι εντελώς χωνευμένη και να χρησιμοποιείται πολύ προ της φυτείας. Μαζί με συμπληρωματικά φωσφοροκαλιοΰχα χημ. λιπάσματα (0-12-6) δίδει πολύ καλλίτερα αποτελέσματα. Από τα σύνθετα χημ. λιπάσματα αξιοσύστατος είναι ό τύπος 4-10-10, σε ποσό 50-60 οκάδ. στο στρέμμα. Κατά προτίμηση χρησιμοποιούνται σκέτα, σε χώματα με οργανικές ουσίες η οπωσδήποτε σφικτά.
Η καλλιέργεια των σκόρδων με σπόρο, δεν είναι πρακτική, γιατί χρειάζονται δύο έτη για να δώσουν κεφάλια, δηλαδή, το πρώτο έτος θα παραχθούν μικρά βολβίδια, τα όποια θα ξαναφυτευτούν για ν' αποδώσουν το επόμενο έτος. Επίσης δε πολλαπλασιασμός αυτός, με σπόρο, δεν δίδει τις επιθυμητές ποικιλίες.
Σε όλες τις περιπτώσεις, τα σκόρδα, κατά την διάρκεια της βλαστήσεώς τους, πρέπει να βοτανίζονται και να σκαλίζονται 1-2 φορές, ιδίως στην αρχή, και να ποτίζονται εφ’ όσον μόνον υπάρχει μεγάλη ξηρασία. Όταν πλησιάζει ή ωρίμανση και αρχίσουν να κιτρινίζουν τα φύλλα, τότε δένονται στη κορυφή, είτε στρίβονται για να σταματήσει ή βλάστηση και να γίνουν τα κεφάλια χονδρότερα, ή ακόμη και για να επισπευτεί ή πρωιμότης των.
Η συγκομιδή αρχίζει κατά Μάιο-Ιούνιο αναλόγως των ποικιλιών και του τόπου. Πρέπει να γίνεται μετά την τέλεια αποξήρανση των φύλλων, αλλιώς όταν είναι πρόωρη, τα κεφάλια δεν διατηρούνται και σαπίζουν πολύ γρήγορα στην αποθήκη.
Τα σκόρδα αφού ξεριζωθούν με το χέρι η με λισγάρι, δένονται σε πλεξούδες ανά 50- 100 κεφάλια και αφήνονται μερικές ήμερες στον ήλιο για να χάσουν μέρος της υγρασίας τους. Κατόπιν αναρτώνται σε ξηρή και ευάερη αποθήκη μέχρις ότου διατεθούν. Μια καλή απόδοσης σκόρδων φθάνει 8-12 φορές μεγαλύτερη από το χρησιμοποιηθέν ποσό της φυτείας.
Ποικιλίες.
Οι κυριότερες ποικιλίες των σκόρδων, οι οποίες και συχνότερα συναντώνται στην καλλιέργεια είναι:
-Σκόρδα κοινά. Ταύτα κάνουν κεφάλια μέτρια στο μέγεθος με πολλές και σφικτές σκελίδες, συνήθως ο-λίγο κυρτές. Είναι ποικιλία ανθεκτική και μάλλον όψιμη.
-Σκόρδα ολόλευκα. Ταύτα γίνονται χονδρότερα των προηγουμένων και με σκελίδες ποιό σαρκώδεις. Οι εσωτερικές και εξωτερικές φλούδες είναι χαρακτηριστικώς κάτασπρες. Είναι ποικιλία εκλεκτή και πρώιμη
-Σκόρδα τεράστια. Τα κεφάλια αυτών αποκτούν τεράστιο όγκο (10—15 πόντους διάμετρο) με ολίγες σκελίδες, αλλά ή κάθε μία αντιστοιχεί μ' ένα ολόκληρο σκόρδο κοινό. Πρόκειται περί εξαιρετικής ποικιλίας, ελάχιστα όμως καλλιεργούμενης
-Σκόρδα στρογγυλά χονδρά. Ταύτα αποκτούν κεφάλια χονδρά και σχεδόν στρογγυλά , με σαρκώδεις σκελίδες ελάχιστα καυστικές .
-Σκόρδα σχιστά. Ταύτα χαρακτηρίζονται από τις σκελίδες όποιες είναι πολύ χαλαρές μεταξύ των η μάλλον όλως διόλου χωριστές. Είναι γλυκύτερα από τα άλλα σκόρδα και αποτελούν άλλο είδος
Παρουσιάζεται στα φύλλα σαν πολυάριθμα και πυκνά στίγματα σκουρόξανθα, τα όποια εμποδίζουν τη κανονική λειτουργία της βλαστήσεως. Προλαμβάνεται με 2-3 ψεκάσματα βορδιγαλείου πολτού (1 οκά θειικός χαλκός με 1 οκά ασβέστη σε 100 οκάδες νερό).
Η σήψης των βολβών
Είναι ένας μικρός μύκητας, ό όποιος ζει συνήθως ως σαπρόφυτο, αλλά κάποτε προσβάλλει τα σκόρδα και κρεμμύδια, όπου αναπτύσσεται σε παράσιτο. Παρουσιάζεται ως μαύρη μούχλα μεταξύ των λεπίων των βολβών. Ευνοείται σε πολύ υγρά εδάφη και εκεί πού γίνεται χρήσης φρέσκης κοπριάς. Για τα σκόρδα είναι επικίνδυνη αρρώστια. Θεραπευτικό μέσο δεν υπάρχει, παρά αποφυγή των αίτιων πού τη προκαλούν, είτε αλλαγή της καλλιέργειας για 3-4 χρόνια.
Από τα έντομα, οι σοβαρότεροι εχθροί είναι ό κρεμμυδοφάγος και ή μηλολόνθη, οι όποιοι προσβάλλουν τούς βολβούς. Καταπολεμούνται με άρσενικούχα δολώματα από αραβόσιτο ή πίτυρα, είτε με παγίδες.
Πηγή: Πρακτικός οδηγός του λαχανόκηπου-Παράρτημα «Γεωργικού δελτίου» μηνός Ιανουαρίου 1940
άπό
μόνο 222 ;;; έχω 731 !!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ Παναγία φοβερά προστασία ποτέ γιορτάζει;;;
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://www.saint.gr/4358/saint.aspx
Διαγραφή2 ημέρες μετά το Πάσχα
Παναγία της Ρομφαιας κ του Πόνου πότε γιορτάζει;
ΑπάντησηΔιαγραφήΧριστός Ανέστη!
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα ήθελα να ρωτήσω η Παναγία η Θεραπεύουσα γνωρίζει κάποιος ποτέ εορτάζεται;